In-počasie Meteoinfo

2020-07-20 10:10:55

Kultúra v meste

Aktuálny program podujatí, kina a divadla v Púchove.

2011-06-07 10:38:35

CVČ Včielka

Zaujímate sa o dianie v CVČ Včielka? Navštívte ich stránku, kde sa dozviete viac.


B. Gröhling: Školy pokračujú v režime ako doteraz

  • Najbližší možný termín otvorenia škôl je 8. február, no aj to je neisté.

  • Po zlepšení situácie by mali ísť do tried najskôr škôlkari, prvý stupeň a otestovaní deviataci a maturanti.

  • Stále je v hre, že testy budú mať povinné aj rodičia najmenších detí.

  • Jarné prázdniny nerušia, celý rok sa nechystajú anulovať.

B. Gröhling: Školy pokračujú v režime ako doteraz

  • Foto: TASR

  • Dátum: 28.01.2021

Na základe rozhodnutia konzília epidemiológov budú od 1. februára 2021 materské školy a školské kluby detí pokračovať tak ako v súčasnosti. Oznámil to na tlačovom brífingu minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislav Gröhling. Tomuto riešeniu predchádzalo niekoľko intenzívnych rokovaní k návratu žiakov do škôl s epidemiológmi a odborníkmi. Epidemiologická situácia je však po skríningovom testovaní naďalej vážna a neklesá ani počet hospitalizovaných pacientov v nemocniciach. Podporiť vzdelávanie sa však rezort chystá takzvanými jarnými školami.

Materské školy budú naďalej otvorené pre deti zákonných zástupcov pracujúcich v kritickej infraštruktúre, ako aj pre rodičov, ktorým povaha práce neumožňuje vykonávať svoje povolanie z domu, formou homeoffice. Otvorené by pre žiakov takýchto rodičov mali byť aj školské kluby detí pre prvý stupeň základných škôl. „Touto cestou apelujem na zriaďovateľov a riaditeľov škôl, aby zabezpečili dostupnosť materských škôl a školských klubov detí na I. stupni základných škôl pre zamestnancov kritickej infraštruktúry a rodičov, ktorí nemôžu pracovať z domu, ak tak doteraz neurobili,“ vyzval šéf rezortu školstva.

Kategórie zamestnancov kritickej infraštruktúry vyplývajú zo zákona č. 45/2011 Z.z. o kritickej infraštruktúre, v prípade nejasností má však konečné slovo zriaďovateľ.

Ak sa situácia zlepší, očakávame, na základe rozhodnutia konzília epidemiológov, návrat ďalších skupín žiakov k prezenčnému vzdelávaniu od 8. februára,“ priblížil Gröhling. Na ministerstve školstva sa preto pripravuje aktualizácia manuálu, ktorý bude zverejnený začiatkom budúceho týždňa.

Rovnako dôležitou informáciou pre školy a rodičov je termín jarných prázdnin. Z dôvodu zabránenia zvýšeniu mobility sa ich termín meniť nebude. „Plnohodnotné dištančné vzdelávanie bolo pre žiakov, rodičov a učiteľov náročné, a preto je potrebné dať všetkým priestor na oddych. Preto sa jarné prázdniny uskutočnia v riadnych termínoch,“ doplnil šéf rezortu školstva.

Zároveň dodal, že sa pripravuje podpora pre školy, ktoré sa počas jarných prázdnin na základe záujmu rodičov a žiakov rozhodnú organizovať dobrovoľné „Jarné školy“. Fungovať budú podobne ako „letné školy“, ktoré boli veľmi úspešným projektom. Cieľom bude prejsť si so žiakmi potrebné učivo a doplniť vzdelanie v tých v oblastiach a predmetoch, v ktorých majú nedostatky. Prípadné zvýšené náklady, ktoré školám vzniknú, im budú preplatené.

Ak sa rozhodnú zorganizovať takzvané „Jarné školy“, výdavky im preplatíme v rámci dohodovacieho konania. Tak to bolo aj na jeseň 2020 pri zvýšených nákladoch na organizovanie výučby v skupinách 5+1,“ ozrejmil minister školstva Branislav Gröhling.


Zdroj: TASR

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR navrhuje zmenu funkčného obdobia riaditeľov škôl.

Po novom by malo byť možné vymenovať riaditeľa školy najviac na tri po sebe nasledujúce funkčné obdobia. Vyplýva to z novely zákona o výchove a vzdelávaní (školský zákon), ktorý do medzirezortného pripomienkového konania predložil rezort školstva.

Po novom by tak riaditeľ školy mal pôsobiť vo funkcii maximálne 15 rokov. Šéf rezortu školstva Branislav Gröhling (SaS) však uviedol, že zriaďovateľ môže riaditeľovi umožniť uchádzať sa o funkciu aj na ďalšie obdobie. Riaditeľa školy vymenúva a odoláva zriaďovateľ školy na päťročné funkčné obdobie.

Novela školského zákona bude prvýkrát definovať aj pojem inkluzívne vzdelávanie. Riaditeľka odboru inkluzívneho vzdelávania na rezorte školstva Svetlana Sithová poznamenala, že je dôležité si uvedomiť rozdiel medzi inklúziou a integráciou. „Inkluzívne vzdelávanie sa pozerá na každého žiaka,“ povedala s tým, že je potrebné rešpektovať individuality všetkých žiakov. Ako dodala, inklúzia nie je len pojem a postupne sa na neho bude nabaľovať viacero opatrení, ktoré v školstve začnú postupne platiť.

Rezort školstva zároveň v novele chce, aby sa zmenila maturitná skúška. Po novom by malo byť možné maturovať aj v skorších ročníkoch, keď žiak preberie určené učivo a ukončí rámcový učebný plán. Rovnako chce rezort školstva umožniť maturantom robiť skúšku z viacerých dobrovoľných predmetov. Aktuálne sa to dá len z dvoch.

Prijímačky po novom

Zmeniť sa má aj prijímacie konanie. Stredná škola bude zverejňovať kritériá jeden a pol roka vopred, čím si budú môcť ôsmaci lepšie premyslieť svoj výber strednej školy. Žiak bude v prihláške zadávať poradie škôl a na základe tohto poradia by mal nastúpiť na prvú školu z toho poradia, na ktorú ho prijmú. „Riaditeľ strednej školy zverejní zoznam uchádzačov podľa výsledkov prijímacieho konania do troch pracovných dní odo dňa skončenia prijímacieho konania,“ uvádza sa v návrhu zákona.

Od septembra má platiť povinné predprimárne vzdelávanie detí. Jeho absolvovanie bude podľa novely umožnené aj v nesieťových materských školách, pôjde o prechodné ustanovenie platné od 1. septembra 2021 do 31. augusta 2024.

Minister školstva pripustil, že sa nedá rátať s tým, že by 100 percent detí dokázali umiestniť do sieťových materských škôl, aj preto sa bude môcť vykonávať povinné predprimárne vzdelávanie i v nesieťových materských školách.

Ďalšou zmenou je tiež využívanie zdrojov v školstve. Generálna riaditeľka legislatívno-právnej sekcie ministerstva školstva Žaneta Surmajová poznamenala, že školy budú môcť tvoriť „klastre“, v rámci ktorých môžu vyžívať personál, napríklad ekonómku, učiteľa IT či inkluzívny tím. Ako tvrdí minister, „pôjde o zlúčenie subjektov pod jednu strechu“, napríklad materských a základných škôl, čiže dve menšie školy sa môžu deliť o takúto personálnu podporu.



Späť